Lágyindító

Az SMPS Labortpegység II áramkörömhöz ezt a lágyindítót használom. A 600VA-es toroid trafó miatt mindenképp kell, különben az összes biztosítékot és kismegszakítót leverné mikor bekapcsolom.

 

Rendhagyó módon ez a cikk nem lesz olyan részletes és mindenre kiterjedő, fényképekkel bőségesen illusztrált mint amilyen cikkeket szoktam megjelentetni. Egyrészt azért mert az áramkör is rém egyszerű, másrészt nem tudom lefotózni az áramkört mert be van építve az SMPS II labortápomba és nincs kedvem már kiszerelni belőle. :-) Bár egy képet találtam, ez nem a legszebb sajnos.

 

Az áramkör teljes egészében Skori ötlete, a weboldalán egyébként meg is található a kapcsolás. A működési leírását is ő tőle idézem:

 

Egy nagyobb fogyasztó a hálózatra kapcsolásakor elõfordulhat, hogy nagy tranziens áramimpulzust vesz fel. Elég bosszantó, amikor pl. a hálózati kismegszakító lekapcsol emiatt, és az elektromos alkatrészeknek sem tesz jót. Ezt a hatást különbözõ (u.n. lágyindító) áramkörökkel lehet csökkenteni. A legegyszerûbb megoldás egy NTC ellenállás sorbakapcsolása a fogyasztóval. Például a PC tápokban általában ezt (is) alkalmazzák. Ez egy olyan ellenállás, ami az áramkörbe beiktatva korlátozza az áramerõsséget, de a mûködése során melegedni fog, és emiatt lecsökken az ellenállása. Tehát nem lesz rajta jelentõs feszültségesés. Nagyobb teljesítményekre, vagy komolyabb igényekre alkalmazhatunk olyan megoldást, ahol egy fix ellenállás korlátozza az áramot, majd a tranziens jelenségek befejezõdése után (pl. a táp kondijának feltöltõdése, trafó felmágnesezõdése, motor felpörgése stb...) az ellenállást egy relé (mágneskapcsoló) segítségével kiiktatjuk. A fenti képen szereplõ áramkör ezt valósítja meg.

Az áramkör mûködése:
Amikor az áramkört hálózati feszültség alá helyezzük (230V 50Hz), a kimenetére kapcoslt fogyasztó (trafó, motor, izzólámpa, stb...) az Re ellenállásokon keresztül kap feszültséget, ami erõsen korlátozza a maximális áramot induláskor. Eközben a C1-R1-R2 útvonalon is megindul az áram, itt elsõsorban C1 határozza meg, hogy mekkora áram fog folyni (50Hz-en kb 14,5kiloohm az impedanciája). R1 funkciója, kikapcsolt állapotban C1-ben ne maradhasson töltés, R2 pedig a C1-en, a bekapcsoláskor kialakuló áramtranzienst korlátozza. Ez az áram a graetz-en keresztül tölteni kezdi C2 kondenzátort. (R3 szerepe R1-hez hasonlóan a kondi kisütése) A lenti görbén látható, hogy C2 feszültsége közel lineárisan emelkedik, amíg kb. 3 másodperc alatt eléri a diac nyitófeszültségét. Ekkor a diac begyujtja a tirisztort, és az rákapcsolja a relé tekercsét C2-re. A relé meghúz, és kiiktatja (rövidre zárja) az Re-vel jelzett áramkörlátozó ellenállásokat. Az indítani kívánt eszközünk indulása eddigre már remélhetõleg megtörtént (ha nem elég erre a 3 másodperc akkor C2 módosításával befojásolható ez az idõtartam).
Az interneten megtalálhatók máshol is hasonló kapcsolások, a fõ különbség, hogy általában nem tartalmaznak a diacot és a tirisztort. Pedig ennek a magoldásnak több elõnye is van. Tirisztor nélkül a relé tekercsén csak szép lassan emelkedne a feszültség (ahogy a kondi töltõdik) és egyszercsak összeérnek a relé érintkezõi. Az hogy nem olyan hirtelen húz be a relé, mindenképpen csökkenti az érintkezõinek az élettatamát és ezzel az áramkör megbízhatóságát.
A fenti tirisztors megoldással a kondi kb. 34V-ig töltõdik, miközben a relé tekercsén egyáltalán nics feszültség, majd a tirisztor "rásüti a kondit" a relé tekercsére, amitõl az igen gyorsan fog meghúzni, és így a lehetõ legkevesebb az érintkezõk szikrázása.
A relé meghúzása után a behúzótekercs feszültsége, néhány másdperc alatt kb. 13V-ra csökken és ez direkt jó, mert ez is bõven elég egy 24V-os relé behúzva tartásához - és így a relé tekercse is kevésbé fog melegedni. Ezen felül így kisebb kapacitású elõtétkondi kell, és ezáltal hosszabb lehet az idõzítés is!
Nagyobb teljesítményû készülékekhez esetleg nagyobb teljesítményû, és kisebb ellenállású elõtétet (Re) kell beépíteni - sõt használható helyette egy vagy több sorbakötött NTC ellenállás, ami eleve lágyindításra készült (és ezeket zárja majd rövidre a relé).
A modellben a 24V-os relé esetén 1k tekercs-ellenállással számoltam (a gyakorlatban ez kb. jó érték), de másféle relé (mágneskapcsoló) esetén más értékû C1 és C2 kondenzátorra lehet szükség!

 

A lágyindító kapcsolási rajza (a rajzon látható "60-01-09" az NTC-k Lomexes cikkszáma):

 

Beültetési képe:

 

 

És a nyákterve:

 

 

Nagyjából így néz ki megépítve:

 

Hozzászólások   

 
#1 Alkotó 2013-10-09 22:17
Ügyes és hasznos eszköz. Köszönöm!
 
 
#2 eroth 2013-10-25 19:25
Csatlakozom előttem szólóhoz, valóban remekbe szabott áramkör. Köszönöm szépen! :)
 
 
#3 mrex 2014-02-26 19:53
Nagyon köszönöm!
 
 
#4 pisti73 2015-12-26 13:43
Szuper az áramkör, köszi, hogy megosztottad!

Azért van aki egy kis hasznot akar belőle húzni, láttad már az alábbi hirdetést?

jofogas.hu/.../...
 
 
#5 Attila 2015-12-26 14:22
Köszönöm a linket Pisti!
Legyünk jóindulatúak, lehet hogy megépítette magának aztán rájött hogy mégsem kell neki és ezért akarja eladni. Mondjuk az a kb tízszeres árrés érdekes... Írok neki.
Mindenesetre tanulság, hogy komolyabban kell vízjelzőznöm a weboldalon a képeimet.
 
 
#6 DexaN 2017-01-06 12:36
Én átszámítottam 12V 275ohm os reléhez az előtét kondenzátort és 7,28 uF jött ki lehetséges ez?

12V(relé)/275ohm(relé)= 436mA
1/(2*Pi*50Hz*0,4373A)=0,000007279 F=7,28 uF
 
 
#7 DexaN 2017-01-06 12:38
A méret miatt lehet így maradok a 24V-os relénélXD
 

Nincs jogosultságod hozzászólást írni!

Keresés

Saját menü

Szavazás

Melyik kapcsolást szeretnéd hogy mihamarabb elkészüljön?


Forrasztóállomás III. - 26.7%
PIC-es panelmérő III. - 3.2%
PIC-es panelmérő IV. - 1%
PIC-es panelmérő V. - 3.6%
Labortápegység II. - 46.4%
PIC-es vezérlőmodul - 4.1%
Precíziós árammérő - 3.9%

Összes szavazat: 1365
The voting for this poll has ended on: 02 júl. 2015 - 00:00

Szavazás

Hogy tetszik az új oldal?


Fantasztikus! - 50%
Tetszik - 47.5%
Elmegy - 0%
Lehetne jobb is - 2.5%
Pocsék - 0%

Összes szavazat: 40
The voting for this poll has ended on: 09 márc. 2015 - 00:00

Olvasók az oldalon

Oldalainkat 38 vendég és 0 tag böngészi

Online felhasználók

None